Vraag en
Antwoord

Hoe wist de illustrator wat hij moest tekenen?

In de eerste plaats heeft Mark Janssen (de illustrator) het verhaal heel goed gelezen. Bovendien hebben we met zijn drieën (An, Mark en Bert) vooraf een plan gemaakt. We spraken af dat er illustraties zouden komen bij de beginletter van ieder deel (initialen), bij Rafaels fantasieën en bij de coplas.

Mark kende ons verhaal zo goed dat hij voor de initialen voorwerpen en gebouwen nam die belangrijk zijn in dat deel van het verhaal. Voor de eerste initiaal koos hij bijvoorbeeld Rafaels schalmei en de San Fiz, het kerkje waar Pablo en Rafael elkaar leren kennen.

Toen we het voor de eerste keer hadden over de illustraties bij Rafaels verbeeldingen, zei Mark dat het hem mooi leek om daarbij foto’s te gebruiken. Daarom maakte Bert tijdens de Spanjereis foto’s van de poorten, bruggen en muren die een rol speelden in het verhaal. Een aantal van die foto’s gebruikte Mark in zijn illustraties. In Salamanca bijvoorbeeld beklimt Rafael de gevel van de universiteit en ontdekt de kikker op het doodshoofd. En in Córdoba staat hij in de Mesquita en ziet voor zijn ogen het interieur veranderen in een Zuid-Amerikaans oerwoud.

Grappig is dat Mark zich aan één ding in de tekst niet heeft gehouden. Oorspronkelijk had Rafael zwart haar. Mark maakte zijn haar donkerblond. Zou dat zijn omdat hij zelf die kleur haar heeft?